ALGEMENE VOORWAARDEN VOOR DIENSTVERLENING
VAN: MTWRK
Ijsbaanpad 88a
gevestigd en kantoorhoudend te 1076 CW Amsterdam
Hierna te noemen : gebruiker
Artikel 1 Definities
1.In deze algemene voorwaarden worden de hiernavolgende termen in
de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.
Gebruiker:
de gebruiker van de algemene voorwaarden.
Opdrachtgever:
de wederpartij van gebruiker.
Overeenkomst:de overeenkomst tot dienstverlening.
Artikel 2 Algemeen
1.Deze voorwaarden gelden voor iedere aanbieding, offerte en overeenkomst tussen gebruiker en een opdrachtgever waarop gebruiker deze voorwaarden
van toepassing heeft verklaard, voor zover van dezeniet door partijen
uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.
2.De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle overeenkomsten met gebruiker, voorde uitvoering waarvan derden dienen te worden betrokken.
3.Eventuele afwijkingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig
indien deze uitdrukkelijk schriftenlijk zijn overeengekomen.
4.De toepasselijkheid van eventuele inkoop- of andere voorwaarden van opdrachtgever wordt uitdrukkelijkvan de hand gewezen.
5.Indien een of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig
zijn of vernietigd mochten worden, blijven overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van toepassing. Gebruikeren opdrachtgever zullen alsdan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging
van denietige c.q. vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij indien
en voor zoveel mogelijk het doel ende strekking van de oorspronkelijke
bepaling in acht worden genomen.
(zie ook: Artikelsgewijze toelichting onder 1).
Artikel 3 Aanbiedingen en offertes
1.Alle aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij in het aanbod een termijn voor aanvaarding is genoemd.
2.De door gebruiker gemaakte offertes zijn vrijblijvend; zij zijn geldig gedurende 30 dagen, tenzij anders aangegeven. Gebruiker is slechts aan de offertes gebonden indien de aanvaardinghiervan door de wederpartij schriftelijk binnen 30 dagen worden bevestigd, tenzij anders aangegeven.
3.De prijzen in genoemde aanbiedingen en offertes zijn exclusief BTW en
andere heffingen van overheidswege, alsmede eventuele in het kader van de overeenkomst te maken kosten, waaronder verzend-administratiekosten,
tenzij anders aangegeven.
4.Indien de aanvaarding (op ondergeschikte punten) afwijkt van het in de offerte opgenomen aanbod, is gebruiker daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot staand, tenzij
gebruiker anders aangeeft.
5.Een samengestelde prijsopgave verplicht gebruiker niet tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de
opgegeven prijs.
6.Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige
opdrachten.
(Zie ook : Artikelsgewijze toelichting onder 2).
7.Gebruiker behoudt zich het recht voor om vooraf overeen te komen dat voor het uitbrengen van één of meerdere offertes offertekosten verschuldigd zullen zijn. Indien de vorenbedoelde offerte(s) niet binnen de gestelde acceptatietermijn van 30 dagen in een opdracht zijn omgezet, zullen de overeengekomen
offertekosten in rekening worden gebracht.
Artikel 4 Uitvoering van de overeenkomst
1.Gebruiker zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. ```Een en ander
op grond van de op dat moment bekende stand der wetenschap.
2.Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, heeft gebruiker het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden.
3.De opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan
gebruiker aangeeft dat dezenoodzakelijk zijn of waarvan de opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het
uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan gebruiker worden verstrekt.
Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet
tijdig aan gebruiker zijn verstrekt, heeft gebruiker het recht de uitvoering van
de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende
extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan de opdrachtgever in
rekening te brengen.
4.Gebruiker is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook,
doordat gebruiker is uitgegaan van door opdrachtgever verstrekte onjuiste
en/of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor gebruiker kenbaar behoorde te zijn.
5.Indien is overeengekomen dat de overeenkomst in fasen zal worden
uitgevoerd kan gebruiker de uitvoering van die onderdelen die tot een
volgende fase behoren opschorten tot dat de opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
6.Indien door gebruiker of ingeschakelde derden in het kader van de opdracht werkzaamheden worden verricht op de locatie van opdrachtgever of een door opdrachtgever aangewezen locatie, draagt opdrachtgever kosteloos zorg voor de door die medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten.
7.Opdrachtgever vrijwaart gebruiker voor eventuele aanspraken van derden,
die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en welke aan opdrachtgever toerekenbaar is.
8.Indien voor één of meer van de door gebruiker uit te voeren
werkzaamheden, van overheidswege vergunningen worden vereist, dient opdrachtgever hiervoor tijdig zorg te dragen. Indien gebruiker in verband hiermede verplicht wordt zijn werkzaamheden (tijdelijk) te staken, zijn de
hieruit voortvloeiende meerkosten en/of schaden, waaronder begrepen
eventueel reeds aangekochte, verwerkte en/of bestelde materialen, voor
rekening van opdrachtgever. Gebruiker wijst iedere aansprakelijkheid
aangaande bouw-en/of milieuvergunningen van de hand. (Zie ook;
Artikelsgewijze toelichting onder 3).
Artikel 5 Wijziging van de overeenkomst
1.Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een
behoorlijke uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen.
2.Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden
beïnvloed. Gebruiker zal de opdrachtgever zo spoedig mogelijk op de hoogte stellen.
3.Indien de wijziging van of aanvulling op de overeenkomst financiële en/of kwalitatieve consequenties zal hebben, zal gebruiker de opdrachtgever
hierover tevoren inlichten.
4.Indien een vast honorarium is overeengekomen zal gebruiker daarbij
aangeven in hoeverre de wijziging ofaanvulling van de overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft.
5.In afwijking van lid 3 zal gebruiker geen meerkosten in rekening kunnen brengen indien de wijziging ofaanvulling het gevolg is van omstandigheden
die aan gebruiker kunnen worden toegerekend.(Zie ook; Artikelsgewijze toelichting onder 3).
Artikel 6 Contractduur; uitvoeringstermijn
1.De overeenkomst tussen een gebruiker en een opdrachtgever wordt aangegaan voor onbepaalde tijd,tenzij uit de aard van de overeenkomst
anders voortvloeit of partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeenkomen.
2.Is binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit nimmer een fatale termijn. Werkzaamheden die door overmacht situaties of door slechte weersomstandigheden niet tijdig kunnen worden uitgevoerd/voltooid, leiden automatisch tot het verlengen van de overeengekomen termijn met de
benodigde tijd. Bij overschrijding van de uitvoeringstermijn dient de
opdrachtgever gebruiker derhalve schriftelijk ingebreke te stellen. (Zie ook; Artikelsgewijze toelichting onder 3).
Artikel 7 Honorarium
1.Voor aanbiedingen en overeenkomsten waarin een vast honorarium wordt aangeboden of is overeengekomen gelden de leden 2, 5, 6, 7 en 8 van dit
artikel. Indien geen vast honorarium wordt overeengekomen, gelden de leden 3 t/m 8 van dit artikel.
2.Partijen kunnen bij het tot stand komen van de overeenkomst een vast honorarium overeenkomen.
3.Indien geen vast honorarium wordt overeengekomen, zal het honorarium worden vastgesteld op grond van werkelijk bestede uren. Het honorarium
wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van gebruiker, geldende voor de periode waarin de werkzaamheden worden verricht, tenzij een
daarvan afwijkend uurtarief is overeengekomen.
4.Het honorarium en eventuele kostenramingen zijn exclusief BTW.
5.Bij opdrachten met een looptijd van meer dan 3 maanden zullen de verschuldigde kosten periodiek in rekening worden gebracht.
6.Indien gebruiker met de opdrachtgever een vast honorarium of uurtarief overeenkomt, is gebruiker niettemin gerechtigd tot verhoging van dit
honorarium of tarief. Indien gebruiker kan aantonen dat tussen het moment
van de aanbieding en levering, ten aanzien van bijv. lonen de tarieven of
prijzen aanmerkelijk zijn gewijzigd, is gebruiker gerechtigd prijsstijgingen door te berekenen. Bovendien mag gebruiker het honorarium verhogen wanneer
tijdens de uitvoering van de werkzaamheden blijkt dat de overeengekomen
dan wel verwachte hoeveelheid werk in zodanige mate onvoldoende werd ingeschat bij het sluiten van de overeenkomst, en zulks niet toerekenbaar is
aan de gebruiker, dat in redelijkheid niet van gebruiker mag worden verwacht
de overeengekomen werkzaamheden te verrichten tegen het oorspronkelijk overeengekomen honorarium.
7.In andere gevallen dan bedoeld in artikel 7 onder 6, is opdrachtgever
gerechtigd de overeenkomst te ontbinden indien het honorarium of tarief
wordt verhoogd binnen drie maanden na het aangaan van de overeenkomst.
Na ommekomst van deze periode is opdrachtgever gerechtigd de
overeenkomst te ontbinden indien d e verhoging meer dan 10% bedraagt. Opdrachtgever is niet gerechtigd tot ontbinding indien de bevoegdheid tot verhoging van het honorarium of tarief voortvloeit uit een bevoegdheid
ingevolge de wet.
8.Gebruiker zal de opdrachtgever het voornemen tot ver hoging van het honorarium of tarief schriftelijkkenbaar maken. Gebruiker zal daarbij de
ang van en de datum waarop de verhoging zal ingaan, vermelden.
9.Indien opdrachtgever de door gebruiker kenbaar gemaakte verhoging van
het honorarium of tarief niet wenst te aanvaarden, is opdrachtgever
gerechtigd binnen 7 werkdagen na de bedoelde kennisgeving de
overeenkomst schriftelijk op te zeggen, dan wel de opdracht te annuleren
tegen de in de kennisgeving van gebruiker genoemde datum waarop de prijs -
of tariefsaanpassing in werking zou treden.
(Zie ook; Artikelsgewijze toelichting onder 4).
Artikel 8 Betaling
1.Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, op een door gebruiker aan te geven wijze in de valuta waarin is gedeclareerd. Bezwaren tegen de hoogte van de declaraties schorten de
betalingsverplichting niet op.
2.Indien opdrachtgever in gebreke blijft in de betaling binnen de termijn van 14 dagen dan is de opdrachtgever van rechtswege in verzuim. Opdrachtgever is alsdaneen rente verschuldigd van 1 % per maand, tenzij de wettelijke rente hoger is in welk geval de wettelijke rente geldt. De rente over het opeisbaar bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat opdrachtgever in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledige bedrag.
3.In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de opdrachtgever zijn de vorderingen van gebruiker op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
4.Gebruiker heeft het recht de door opdrachtgever gedane betalingen te laten strekken in de eerste plaats in mindering van de kosten, vervolgens in mindering op de opengevallen rente en tenslotte in mindering van de hoofdsom en de lopende rente. Gebruiker kan, zonder zonder daardoor in verzuim te komen, een aanbod tot betaling weigeren, indien de opdrachtgever een andere volgorde voor de toerekening aanwijst. Gebruiker kan volledige aflossing van de hoofdsom weigeren, indien niet eveneens de opengevallen en lopende rente alsmede de kosten worden voldaan.
5.Indien betaling binnen 7 dagen na het verstrijken van de betalingstermijn geschiedt zal door gebruiker geen toeslag in rekening worden gebracht.
6.Indien betaling na 7 dagen geschiedt is opdrachtgever een toeslag verschuldigd van 2% , tenzij partijen anders overeenkomen. (Zie ook; Artikelsgewijze toelichting onder 5).
7.Gebruiker heeft het recht om voor aanvang van de werkzaamheden een voorschot te verlangen en indien de omvang van de uit te voeren werkzaamheden dit rechtvaardigt, eveneens tussentijdse betalingen
verlangen.
Artikel 9 Eigendomsvoorbehoud
1.Alle door gebruiker geleverde zaken, daaronder eventueel mede ontwerpen, schetsen, tekeningen, films, software, (elektronische) bestanden, enz. , blijven eigendom van gebruiker totdat de opdrachtgever
alle navolgende verplichtingen uit alle met gebruiker gesloten overeenkomsten is nagekomen.
2.De opdrachtgever is niet bevoegd de onder het eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden noch op enige andere wijze te bezwaren.
3.Indien derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken dan wel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, is opdrachtgever verplicht gebruiker zo snel als redelijkerwijs verwacht mag worden daarvan op de hoogte te stellen.
4.De opdrachtgever verplicht zich de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken te verzekeren enverzekerd te houden tegen brand, ontploffings- en waterschade alsmede tegen diefstal en de polis van
deze verzekering op eerste verzoek ter inzage te geven.
5.Door gebruiker geleverde zaken, die krachtens het onder 1. van dit artikel bepaalde onder het eigendomsvoorbehoud vallen, mogen slechts in het kader van een normale bedrijfsuitoefening worden doorverkocht en nimmer als betaalmiddel worden gebruikt.
6.Voor het geval dat gebruiker zijn in dit artikel aangeduide eigendomsrechten wil uitoefenen, geeft de opdrachtgever reeds nu onvoorwaardelijke en niet herroepbare toestemming aan gebruiker of door deze aan te wijzen derden om al die plaatsen te betreden waar de eigendommen van gebruiker zich bevinden en die zaken mede terug te nemen.
7.Indien gebruiker de voor de uitvoering van de werkzaamheden benodigde gereedschappen op de werkplek achterlaat, zal opdrachtgever deze zorgvuldig bewaren en op eerste verzoek ter hand van gebruiker stellen.
Artikel 10 Incassokosten
1.Indien de opdrachtgever in gebreke of in verzuim is in de (tijdige) nakoming van zijn verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechten voor rekening van opdrachtgever. In ieder geval is opdrachtgever in het geval van een geldvordering incassokosten verschuldigd. De incassokosten worden berekend overeenkomstig het incassotarief zoals door de Nederlandse Orde van Advocaten in incassozaken wordt geadviseerd.
2.Indien gebruiker hogere kosten heeft gemaakt, welke redelijkerwijs noodzakelijk waren, komen ook deze voor vergoeding in aanmerking.
3.De eventuele gemaakte redelijke gerechtelijke en executiekosten komen eveneens voor rekening van opdracht gever. (Zie ook; Artikelsgewijze toelichting onder 6).
Artikel 11 Onderzoek, reclames
1.Klachten over de verrichtte werkzaamheden dienen door de opdrachtgever binnen 8 dagen na ontdekking , doch uiterlijk binnen 14 dagen na voltooiing van de betreffende werkzaamheden schriftelijk
te worden gemeld aan gebruiker. De ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming te bevatten, zodat gebruiker in staat is adequaat te reageren.
2.Indien een klacht gegrond is, zal gebruiker de werkzaamheden alsnog verrichten zoals overeengekomen, tenzij dit inmiddels voor de opdrachtgever aantoonbaar zinloos is geworden. Dit laatste dient door de
opdrachtgever schriftelijk kenbaar te worden gemaakt.
3.Indien het alsnog verrichten van de overeengekomen werkzaamheden niet meer mogelijk of zinvol is , zalgebruiker slechts aansprakelijk zijn binnen de grenzen van artikel 13.
4.Opdrachtgever zal eventuele gebreken onverwijld aan gebruiker kenbaar maken en gebruiker in de gelegenheid stellen, binnen bekwame tijd, adequaat te reageren. Opdrachtgever zal intussen voldoende maatregelen treffen om eventuele schade tot een minimum beperkt te houden.
(Zie ook: Artikelsgewijze toelichting onder 7).
Artikel 12 Opzegging
1.Beide partijen kunnen de overeenkomst te allen tijde schriftelijk opzeggen.
2.Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door opdrachtgever, heeft gebruiker recht op compensatie vanwege het daardoor ontstane en aannemelijk te maken bezettingsverlies, tenzij er feiten en omstandigheden aan de opzegging ten grondslag liggen die aan gebruiker zijn toe te rekenen. Voorts is opdrachtgever alsdan gehouden tot betaling van de declaraties voor tot dan toe verrichte werkzaamheden. De voorlopige resultaten van de tot dan toe verrichte werkzaamheden zullen dan ook
onder voorbehoud ter beschikking worden gesteld aan opdrachtgever.
3.Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door gebruiker, zal gebruiker in overleg met opdrachtgever zorgdragen voor overdracht van nog te verrichten werkzaamheden aan derden, tenzij er feiten en omstandigheden aan de opzegging ten grondslag liggen die aan opdrachtgever toerekenbaar zijn.
4.Indien de overdracht van de werkzaamheden voor gebruiker extra kosten met zich meebrengt, worden deze aan opdrachtgever in rekening gebracht.
(Zie ook: Artikelsgewijze toelichting onder 8).
Artikel 13 Opschorting en ontbinding
1.Gebruiker is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de overeenkomst te ontbinden, indien:
-Opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst niet of niet volledig nakomt.
-na het sluiten van de overeenkomst gebruiker ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de opdrachtgever de verplichtingen niet zal nakomen. In geval er goede grond bestaat te
vrezen dat de opdrachtgever slechts gedeeltelijk of niet behoorlijk zal nakomen, is de opschorting slechts toegelaten voor zover de tekortkoming haar rechtvaardigt.
-opdrachtgever bij het sluiten van d e overeenkomst verzocht is zekerheid te stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is.
2.Voorts is gebruiker bevoegd de overeenkomst te (doen) ontbinden indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden gevergd dan wel indien zich anderszins omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat ongewi
jzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet mag worden verwacht.
3.Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van gebruiker op de opdrachtgeveronmiddellijk opeisbaar. Indien gebruiker de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt hij zijn aanspraken uit de wet en overeenkomst.
4.Gebruiker behoudt steeds het recht schadevergoeding te vorderen.
(Zie ook: Artikelsgewijze toelichting onder 9).
Artikel 14 Teruggave ter beschikking gestelde zaken
1.Indien gebruiker aan opdrachtgever bij de uitvoering van de overeenkomst zaken ter beschikking heeft gesteld is opdrachtgever gehouden het geleverde binnen 14 dagen in oorspronkelijke staat, vrij van
gebreken en volledig te retourneren. Indien de opdrachtgever deze verplichting niet nakomt zijn alle hieruit voortvloeiende kosten voor zijn rekening.
2.Indien opdrachtgever, om welke reden ook, na daartoe strekkende aanmaning, alsnog in gebreke blijft met de onder 1. genoemde verplichting, heeft gebruiker het recht de daaruit voortvloeiende schade en
kosten, waaronder de kosten van vervanging, op opdrachtgever te verhalen.
Artikel 15 Aansprakelijkheid
1.Indien gebruiker aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen in dezebepaling is geregeld.
2.Indien gebruiker aansprakelijk is voor directe schade, dan is die aansprakelijkheid beperkt tot maximaal het bedrag van de door de assuradeur van gebruiker te verstrekken uitkering, althans tot maximaal tweemaal het declaratie bedrag, althans dat gedeelte van de opdracht waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
De aansprakelijkheid van gebruiker voor directe schade is te allen tijde beperkt tot maximaal vijftigduizend gulden.
3. In afwijking van hetgeen onder 2. van dit artikel is bepaald, wordt bij een opdracht met een langere looptijd dan zes maanden, de aansprakelijkheid verder beperkt tot het over de laatste zes maanden verschuldigde honorariumgedeelte.
4.Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan:
-de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden;
-de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van gebruiker aan de overeenkomst te laten beantwoorden, tenzij deze niet aan gebruiker toegerekend kunnen worden;
-redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden.
5.Gebruiker is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.
6.De in deze voorwaarden opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid voor directe schade gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van gebruiker of zijn ondergeschikten.
7.Directe-, indirecte -en gevolgschade verband houdend met werkzaamheden aan daken vallen te allen tijde buiten aansprakelijkheid van gebruiker.
8.Door gebruiker geleverde en/of gemonteerde afmeervoorzieningen dienen periodiek deskundig te worden geïnspecteerd, opdrachtgever blijft te allen tijde eerst verantwoordelijk aangaande de afmering van zijn bezit. Gebruiker kan geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor enige schade voortvloeiend uit het defect raken van afmeervoorzieningen waaronder begrepen de verankering/bevestiging in kademuren of aan wallekanten, al dan niet aan derden toebehorend.
(Zie ook: Artikelsgewijze toelichting onder 10).
Artikel 16 Vrijwaringen
1.De opdrachtgever vrijwaart gebruiker voor aanspraken van derden met betrekking tot rechten vanintellectuele eigendom op door de opdrachtgever verstrekte materialen of gegevens, die bij de uitvoering van de overeenkomst worden gebruikt.
2.Indien opdrachtgever aan gebruiker informatiedragers, elektronische bestanden of software etc. verstrekt, garandeert opdrachtgever dat daardoor geen inbreuk op eigendoms-of auteursrechten van derden wordt gemaakt, alsmede dat de informatiedragers, elektronische bestanden of software vrij zijn van virussen en defecten.
Artikel 17 Risico -overgang
1.Het risico van verlies of beschadiging van de zaken die voorwerp van de overeenkomst zijn, gaat op opdrachtgever over op het moment waarop deze aan opdrachtgever juridisch en/of feitelijk worden geleverd en daarmee in de macht van opdrachtgever of van een door opdrachtgever aan te wijzen derden worden gebracht.
(Zie ook: Artikelsgewijze toelichting onder 11).
Artikel 18 Overmacht
1.Partijen zijn niet gehouden tot het nakomen van enige verplichtingen, indien zij daartoe gehinderd worden als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor hun rekening komt.
2.Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet
-voorzien, waarop gebruiker geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor gebruiker niet in staat is de verplichtingen na te komen. Werkstakingen in het bedrijf van de gebruiker worden daaronder begrepen.
3.Gebruiker heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien de omstandigheden die (verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat gebruiker zijn verplichtingen had moeten nakomen.
4.Partijen kunnen gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt dan twee maanden is ieder der partijen gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder verplichtingen tot vergoeding van schade aan de
andere partij.
5.Voorzoveel gebruiker ten tijde van het intreden van overmacht inmiddels gedeeltelijk zijn verplichtingen uit de overeenkomst is nagekomen of deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is gebruiker gerechtigd om reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te declareren. Opdrachtgever is gehouden deze declaratie te voldoen als ware het een afzonderlijke overeenkomst.
(Zie ook: Artikelsgewijze toelichting onder 12).
Artikel 19 Geheimhouding
1.Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als
dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.
2.Indien, op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak, gebruiker gehouden is vertrouwelijke informatie aan door de wet of de bevoegde rechter aangewezen derden mede te verstrekken, en gebruiker zich ter zake niet kan beroepen op een wettelijk dan wel door de bevoegde
rechter erkend of toegestaan recht van verschoning, dan is gebruiker niet gehouden tot schadevergoeding of schadeloosstelling en is de wederpartij niet gerechtigd tot ontbinding van de overeenkomst op grond van enige schade, hierdoor ontstaan.
Artikel 20 Intellectuele eigendom en auteursrechten
1.Onverminderd het overigens in deze algemene voorwaarden bepaalde behoudt gebruiker zich de rechten en bevoegdheden voor die gebruiker toekomen op grond van de Auteurswet.
2.Alle door gebruiker verstrekte stukken, zoals rapporten, adviezen, overeenkomsten, ontwerpen, schetsen, tekeningen, software enz., zijn uitsluitend bestemd om te worden gebruikt door deopdrachtgever en mogen niet door hem zonder voorafgaande toestemming van gebruiker worden
verveelvoudigd, openbaar gemaakt, of ter kennis van derden gebracht, tenzij uit de aard van de verstrekte stukken anders voortvloeit.
3.Gebruiker behoudt het recht de door de uitvoering van de werkzaamheden toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden
wordt gebracht.
Artikel 21 Monsters en modellen
1.Is aan de opdrachtgever een monster of model getoond of verstrekt, dan wordt het vermoed slechts als aanduiding te zijn verstrekt, tenzij uitdrukkelijk wordt overeengekomen dat het te leveren product daarmee zal overeenstemmen.
2.Bij een opdracht ter zake van een onroerende zaak wordt vermelding van de oppervlakte of andere afmetingen en aanduidingen eveneens vermoed slechts als aanduiding bedoeld te zijn, zonder dat het te leveren product daaraan behoeft te beantwoorden.
Artikel 22 Niet-overname personeel
1.De opdrachtgever zal gedurende de looptijd van de overeenkomst alsmede 1 jaar na beëindiging daarvan, op generlei wijze, behoudens nadat goed zakelijk overleg ter zake heeft plaatsgehad met gebruiker, medewerkers van gebruiker of van ondernemingen waarop gebruiker ter uitvoering van deze overeenkomst beroep heeft gedaan en die betrokken zijn (geweest) bij de uitvoering van de overeenkomst, in dienst nemen dan wel anderszins, direct of indirect, voor zich laten werken.
Artikel 23 Geschillen
1.De rechter in de vestigingsplaats van gebruiker is bij uitsluiting bevoegd van geschillen kennis te nemen, tenzij de kantonrechter bevoegd is. Niettemin heeft gebruiker het recht het geschil voor te leggen aan de
volgens de wet bevoegde rechter.
2.Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zichtot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten. (Zie ook: Artikelsgewijze toelichting onder 13).
Artikel 24 Toepasselijk recht
1.Op elke overeenkomst tussen gebruiker en de opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing.
Artikel 25 Wijziging en vindplaats van de voorwaarden
1.Deze voorwaarden zijn gedeponeerd ten kantore van de Kamer van Koophandel te Amsterdam onder nummer DS 34105803
Van toepassing is steeds de laatst gedeponeerde versie c.q. de versie zoals die gold ten tijde van het totstand komen van de overeenkomst.